آیا کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی ؟ آیا کامپوزیت درد دارد ؟مراحل کامپوزیت چگونه است ؟

۱۳۹۹-۰۷-۰۶ ۰ نظرات

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

هم لمینت سرامیکی و هم کامپوزیت دندان در صورت عدم رعایت اصول زیبایی به یک اندازه مخرب خواهند بود. یعنی همان اندازه که کامپوزیت می‌تواند در صورت بدکار شدن زیان بار باشد، لمینت دندان هم زیان بار هست.

هر دو درمان پرسلن و کامپوزیت ونیر میتوانند به زیبایی لبخند شما را بازسازی کنند.

کجا می‌فهمید کدام درمان برای شما مناسب‌تر است؟

بر اساس فاکتور‌های مختلف و اهداف و نیاز‌های هر فرد درمان مناسب انتخاب می‌شود که از مهمترین این فاکتور‌ها هزینه درمان است.
در اینجا به بررسی مزایا و معایب هر یک از این درمان‌ها می‌پردازیم.

مزایای کامپوزیت ونیر

مهمترین مزیت کامپوزیت ونیر هزینه انجام آن می‌باشد که به طور میانگین هزینه درمان کامپوزیت ونیر نصف درمان پرسلن لمینیت ونیر می‌باشد.

مزیت دیگر کامپوزیت ونیر امکان انجام آن در یک جلسه می‌باشد. به دلیل اینکه به طور مستقیم توسط چسب‌های مخصوص (باندینگ) روی سطح دندان شکل داده شده و توسط نور با شدت بالا سفت میشود و در انتها جهت ایجاد ظاهری طبیعی‌تر سطح کامپوزیت ونیر پالیش می‌شود که انجام این درمان خیلی به مهارت دست دندانپزشک و نوع کامپوزیت مصرفی وابسته است؛ بنابراین درمان کامپوزیت ونیر کمتر تهاجمی بوده و در اکثر موارد نیازی به تراش دندان نداشته و به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به پرسلن لمینیت ونیر سریعتر انجام می‌شود.

مزایای پرسلن لمینیت ونیر یا به اصطلاح لمینیت

با وجود مزایای زیادی که کامپوزیت ونیر دارد نکته مهم لمینیت نسبت به کامپوزیت دوام لمینیت می‌باشد. می‌توان گفت پرسلن ماده قوی تری از کامپوزیت رزین است. (حتی با وجود پیشرفت‌های زیادی که رزین کامپوزیت‌ها در سال‌های اخیر کرده اند.)
عمر لمینیت‌ها بین ۱۰تا۱۵ سال است در حالی که کامپوزیت‌ها ۵تا۷سال عمر میکنند.

درست است که قیمت کامپوزیت نصف قیمت پرسلن می‌باشد، ولی نیمه عمر آن‌ها تقریبا نصف پرسلن است.

اکثر دندانپزشکان معتقدند که لمینیت طبیعی‌تر و بیشتر مشابه دندان طبیعی است که این به دلیل خاصیت جذب و انعکاس نوری مشابه پرسلن با مینای دندان است. همین طور پرسلن مقاومت بیشتری در برابر تغییر رنگ و پریدگی دارد که این به خاطر استحکام ماده و گلیز آن می‌باشد.

به علاوه کامپوزیت به دلیل تخلخل بیشتر نسبت به لمینیت بیشتر مستعد تغییر رنگ می‌باشد و شما مجبورید رژیم غذایی خود را جهت کاهش تغییر رنگ‌های ناشی از مواد غذایی اصلاح کنید که با این حال باز هم کامپوزیت هرزگاهی نیاز به پالیش دارد.
درمان لمینیت زمان برتر است و نیاز به قرار دادن روکش موقت روی دندان‌ها تا زمان ساخته شدن پرسلن در لابراتوار دارد.
در موارد با نقایص شدید دندانی، تغییر رنگ‌های شدید و یا فضا‌های خیلی زیاد پرسلن انتخاب بهتری خواهد بود.

در انتها باید گفت بهترین راه تشخیص درمان مناسب کامپوزیت یا پرسلن لمینیت ونیر مشاوره با دندانپزشک و بررسی احتیاجات و نیاز‌های شما می‌باشد.

اگر شما دنبال یک روش به صرفه تری هستید کامپوزیت ونیر طرح درمان مناسب تری هست و اگر ملاحظات زیبایی و طبیعی‌تر جلوه کردن درمان برای شما خیلی مهم است و هزینه اهمیتی ندارد پرسلن لمینیت ونیر طرح درمان بهتری است.

در ختم کلام بدون توجه به نوع ماده مصرفی پرسلن یا کامپوزیت مطمئنا هر دو روش میتوانند لبخند زیبایی برای شما به ارمغان آورند۔

با دندانپزشکان مورد تأیید پزشکان سلامت آشنا شوید.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

کامپوزیت روشی برای اصلاح طرح لبخند، پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها اعم از پریدگی دندان یا تغییر شکل آن و نهایتا سفیدی دندان ها می باشد. یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید این است که آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟ در جواب این سوال باید گقت که معمولا کامپوزیت دردناک نیست. چون در این روش مانند سایر روش های دندانپزشکی ، بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد و دردی را حس نمی کند. ابتدا دندانپزشک از ژل بی حسی به ناحیه ای که باید تزریق شود استفاده کرده و سپس مواد بی حسی به لثه و فک بیمار تزریق می شود. در این روش در مقایسه با دیگر روش ها مانند لمینت یا کاشت ایمپلنت دندان، نیازی به تراشیدن دندان ها یا عمل جراحی نیست،  بنابراین کمترین درد را بیمار احساس می کند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

برای پاسخ به سوال آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟ بهتر است در خصوص مراحل انجام کامپوزیت دنداناطلاعاتی داشته باشیم. در این روش دندانپزشک ابتدا برای هم خوانی و طبیعی تر شدن شکل ظاهری کامپوزیت،  رنگ مناسب و هماهنگ با دندان های بیمار را انتخاب می نماید. بعد از تزریق بی حسی به میزان جزئی روی لثه و دندان های بیمار کار می کند تا بتواند جا برای نصب کامپوزیت باز کرده و به آن شکل و فرم لازم را بدهد. سپس با استفاده از لیزر، کامپوزیت را بر روی دندان  ها چسبانده و سفت می نماید. وقتی باندینگ کامل شد،  فرم نهایی داده شده سپس پولیش زده و تنظیم می نماید. در هیچ یک از مراحل فوق بیمار دردی را حس نمی کند. تنها ممکن است درد به علت زیاد باز نگهداشتن دهان در هنگام درمان باشد که قابل تحمل است.

آیا درد دندان بعد از کامپوزیت طبیعی است؟

همانطور که توضیح داده شد درد دندان بعد از کامپوزیت قابل تحمل بوده و تنها در دو صورت ممکن است بیمار درد کمی را احساس کند. در حالت اول ممکن است به رشته های عصبی دندان یا قسمتی از بافت لثه آسیب رسیده باشد که این درد چند روز بعد از کامپوزیت دندان ادامه دارد و با مصرف مسکن، درد به مرور زمان کم می شود. در حالت دوم تحلیل لثه یا پوسیدگی دندان قبل از کامپوزیت، باعث حساس شدن دندان ها و احساس درد در بیمار می شود. این درد هم عموما با مصرف مسکن ها برطرف می شود. در صورتی که دندان درد شما همچنان ادامه داشت، توصیه می شود بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید.