راهکار برای جلوگیری از ریزش مو و راه های درمان آن!

۱۳۹۹-۰۵-۰۹ ۰ نظرات

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برایبرای جلوگیری از ریزش مو راه‌های فراوانی وجود دارد؛ اما انتخاب روش مناسب، به علت ایجاد این مشکل بستگی دارد. این موضوع را نیز فراموش نکنید که موهای هر فرد در روز مقداری ریزش خواهد داشت و این موضوع امری کاملاً طبیعی است.

اما در شرایطی که ریزش مو به صورت مداوم باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر ریزش مو ناشی از مشکلات (Thyroiditis) تیروئیدی، استرس، عفونت‌های پوست سر، Pattern hair loss ( آلوپسی آندروژنیک ) یا افزایش سن باشد، پزشک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد.

برای جلوگیری از ریزش مو لازم است با روش‌های مختلف آن آشنا شوید و از روش مناسب استفاده کنید. در این مطلب نکاتی در مورد مراقبت از مو و درمان ریزش مو ارائه می‌دهیم و چند مکمل برای جلوگیری از ریزش مو را معرفی می‌کنیم.

راهکارهای برای جلوگیری از ریزش مو

➖شستشوی روزانه

شستن روزانه موها به دلیل سالم و تمیز نگه داشتن پوست سر می‌تواند از ریزش موی سر جلوگیری و به تقویت مو کمک کند. نکته‌ی اصلی که باید در شستشوی موی سر مدنظر قرار دهید این است که برای شستشوی روزانه، از بهترین شامپو برای ریزش مو استفاده کنید.

➖اجتناب از کشیدن بیش از حد مو

موی سر، انعطاف‌پذیر است؛ اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مو باید به اندازه‌ای کشیده شود که به بافت آن آسیب نرساند. به عنوان مثال بافت‌های ریز یا محکم، یا مدل دم اسبی، باعث کشیده شدن موها از ریشه شده و به مرور زمان باعث شل شدن پیوند بین مو و پوست سر می‌شوند.

➖استفاده‌ی حداقلی از سشوار و اتوهای مو

برای جلوگیری از ریزش مو از عوارض صاف کردن مو با وسایل حرارتی غافل نشوید. که باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو دهیدراته شده و موها آسیب پذیر شوند. سشوار و اتوهای صاف کننده یا فر کننده مو، به مرور زمان به موها آسیب خواهند زد.

➖کاهش استفاده از رنگ‌ها و مواد شیمیایی برای جلوگیری از ریزش مو

استفاده از مواد شیمیایی برای حالت دادن و رنگ کردن مو باعث آسیب‌های ناگهانی و غیر قابل برگشت به فولیکول‌های مو می‌شود. اگر نگران ریزش موهایتان هستید، بهتر است از صاف یا فر کردن دائمی مو، استفاده از رنگ، هایلایت و محصولات حاوی پراکسید اجتناب کنید.

➖استفاده از ماسک مو و بهترین شامپو برای ریزش مو

هدف از مصرف بهترین ماسک مو و شامپو، تمیز کردن موها از آلودگی و چربی اضافی است. اما بسیاری از مواد سازنده شامپو و ماسک موها بسیار قوی هستند. بنابراین پس از تنها یک بار استفاده، می‌توانند چربی طبیعی و اسیدهای چرب که باعث تقویت و نرمی موها می‌شوند را از بین ببرند.

هنگام خرید محصولات به مواد تشکیل دهنده‌ی آن دقت کرده و سعی کنید  تهیه کنید که از مواد طبیعی ساخته شده باشد. در صورتی که با مصرف یک نوع شامپو ریزش موهایتان بیشتر شد، سریعاً آن را عوض کنید.

➖استفاده از برس‌های نرم با الیاف طبیعی

استفاده از برس نرم با الیاف طبیعی باعث افزایش میزان مناسبی از سبوم (چربی) روی موهایتان می‌شود. پروتئین‌های کراتین روی مو انباشته می‌شوند؛ بنابراین برس کشیدن به صورت آرام در یک جهت و از بالا به پایین، به صاف شدن و نرم شدن کوتیکول مو در سطح مولکولی کمک می‌کند. همچنین برس کشیدن مو به صورت مرتب باعث می‌شود هنگام حمام رفتن با حجم بالایی از ریزش مو مواجه نشوید.

➖روغن نارگیل

محققان بر این باورند که خواص روغن نارگیل از آسیب دیدگی‌های ناشی از حالت دادن موها و تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به پروتئین موجود در مو متصل شده و از شکنندگی مو جلوگیری می‌کند. ماساژ پوست سر با روغن نارگیل منجر به بالا رفتن جریان خون در پوست سر شده و به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

 

➖روغن زیتون

از روغن زیتون می‌توان برای نرم کردن عمیق مو استفاده کرد. روغن زیتون، همچنین، از مو در برابر خشکی و شکنندگی محافظت می‌کند. روغن زیتون ماده‌ای اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که می‌تواند به کاهش ریزش موی ژنتیکی کمک کند. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به موهایتان بزنید و پس از ۳۰ دقیقه آن را بشویید.

➖رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیمی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای که حاوی سبزیجات خام و گیاهان تازه باشد، خطر آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی زنانه یا طاسی با الگوی مردانه) را کاهش داده یا شروع آن را به تأخیر می‌اندازد.

مصرف سه روز در هفته از این غذاها  از جمله جعفری، ریحان و سالاد سبزیجات برای این نوع ریزش مو نتیجه بخش خواهد بود.

 

➖پروتئین

فولیکول‌های مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. فقر برخی از مواد مغذی همانند آمینواسیدها که ساختار پروتئین را تشکیل می‌دهند، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد.

بنابراین داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو کمک خواهد کرد. مواد غذایی مانند تخم مرغ، آجیل، لوبیا، نخود فرنگی، ماهی، لبنیات کم چرب، مرغ و بوقلمون حاوی پروتئین هستند.

➖ویتامین A

ویتامین A از رتینوئیدها است و می‌تواند میزان رشد مو را افزایش دهد. این ویتامین، همچنین، با تولید سبوم، پوست سر را سالم‌تر نگه داشته و به محافظت از موها کمک می‌کند. بنابراین بشقابتان را با مواد سرشار از ویتامین A مانند سیب زمینی، فلفل شیرین و اسفناج پر کنید؛ هر چند این مواد تنها تعداد کمی از مواد غذایی حاوی ویتامین A هستند.