قرص متفورمین چیست؟ همه چیز درباره ی متفورمین

۱۴۰۲-۱۲-۰۷ ۰ نظرات

قرص متفورمین برای چیست؟👇🏻
قرص متفورمین ۵۰۰ یک داروی خوراکی دیابت است که به کنترل سطح قند کمک می‌کند. متفورمین همراه با غذای رژیمی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان که دیابت نوع ۲ دارند، استفاده می‌شود. متفورمین برخی مواقع همراه با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می‌شود؛ اما برای درمان دیابت نوع ۱ به کار نمی‌رود. همچنین گاهی متفورمین را خارج از کاربرد اصلی، برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک به کار می‌برند.
چنانچه به بیماری شدید کلیه دچار هستید، اسیدوز متابولیک دارید یا کتواسیدوز دیابتی دارید؛ نباید متفورمین استفاده کنید. چنانچه می‌خواهید هر نوع x-ray یا سی تی اسکن انجام دهید که در آن از ماده رنگی استفاده می‌شود که به درون رگ شما تزریق می‌گردد، ممکن است نیاز داشته باشید که به‌طور موقت مصرف متفورمین را قطع کنید. با وجود آن که بسیار نادر است، اما ممکن است دچار اسیدوز لاکتیک شوید که افزایش خطرناک اسید لاکتیک در خون شماست. چنانچه به ماهیچه درد غیرطبیعی، مشکل در تنفس، درد شکمی، سرگیجه، احساس سرما، احساس ضعف یا خستگی دچتر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید و یا از اورژانس پزشکی کمک بخواهید.
🟢تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص پزشکان سلامت
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان سلامت مشاوره بگیرید.🟢
موارد مصرف متفورمین👇🏻
همانطور که در بالا اشاره شد، متفورمین برای درمان دیابت (دیابت نوع ۲ یا دیابت بارداری) استفاده می‌شود. این دارو معمولاً به همراه یک رژیم غذایی مکمل و انجام ورزش تجویز می‌شود. بعلاوه مشخص شده است که مصرف متفورمین می‌تواند به کاهش وزن و لاغری شکم نیز کمک کند. همچنین به زنانی که به تنبلی تخمدان و سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند گفته می‌شود که متفورمین برای بارداری‌ و درمان کیست تخمدان بسیار مفید است و شانس آن را افزایش دهند. بعلاوه با توجه به تاثیر دیابت بر اسپرم، به نظر می‌رسد که این دارو می‌تواند به درمان ناباروری در مردان نیز کمک کند. همچنین از این دارو در ساخت دیگر داروها نیز استفاده می‌شود مثلا قرص زیپمت از ترکیب دو داروی متفورمین و سیتاگلیپتین ایجاد می‌شود. با این حال مانند بسیاری از داروها، نباید انتظار تاثیرات یک شبه داشته باشید. به طور کلی این دارو ایمن است و مصرف آن خطرناک نیست.
عوارض شایع متفورمین 👇🏻
عوارض جانبی یک دارو بسته به فرد و دوز مصرفی آن می‌تواند متفاوت باشد. داروی متفورمین داروی کم عوارضی محسوب می‌شود و چیزی به عنوان عوارض خطرناک متفورمین وجود ندارد. با این حال بیشتر عوارض این دارو گوارشی ست و از جمله مهمترین آنها می‌توان به حالت تهوع و ناراحتی معده مانند درد معده، گاز، نفخ، و اسهال اشاره کرد. بیشتر افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند، از ناراحتی معده بعد از مصرف شکایت دارند. به منظور جلوگیری از این مشکل، دکتر در ابتدا با دوزهای ضعیفتر آن شروع می‌کند مثلاً یک قرص متفورمین ۵۰۰ میلی گرمی در روز و در هفته‌های آینده تعداد آن را افزایش می‌دهد به طوری که دوز مصرفی حتی به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز نیز می‌رسد که به شرایط فرد بستگی دارد. افزایش دوز به صورت مرحله‌ای کمک می‌کند ناراحتی‌های معده کاهش پیدا کند و بعد از چند هفته به طور کامل از بین برود. روش دیگر مقابله با ناراحتی‌های معده، انتخاب زمان درست مصرف متفورمین است.
نحوه‌ی مصرف متفورمین👇🏻
آیا می‌توان قرص‌های متفورمین را جوید، خرد کرد یا تقسیم کرد؟ ممکن است قرص متفورمین به دو گروه استاندارد (فوری) و طولانی تقسیم می‌شود قرص از نوع فوری را باید خرد یا تقسیم کنید. اما هرگز نباید قرص متفورمین طولانی را بشکنید، له کنید یا بجوید. این به این دلیل است که این کار نحوه‌ی عملکرد آنها در بدن را تغییر می‌دهد. عموماً قرص متفورمین اندازه‌ی بزرگی دارد و اگر در بلعیدن قرص‌ها مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است مصرف یک داروی متفاوت یا استفاده از فرم مایع متفورمین را که از طریق خوراکی مصرف می‌شود توصیه کنند. اگر یک دوز قرص متفورمین را فراموش کنم چه می‌شود؟ اگر یک دوز قرص را فراموش کردید، آن را نادیده بگیرید. سپس، دوز بعدی خود را طبق برنامه‌ی معمول خود مصرف کنید. هرگز دو دوز را به طور همزمان مصرف نکنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.
مدت زمان اثرگذاری متفورمین چقدر است؟👇🏻
قرص متفورمین به محض مصرف شروع به کار می‌کنند. با این حال همانطور که احتمالاً حدس می‌زنید سرعت اثرگذاری قرص‌ها از انواع داروهای تزریقی کندتر است زیرا از طریق دهان مصرف می‌شوند. بنابراین اگر نیاز به کاهش سریع سطح قند خون خود دارید، ممکن است پزشک استفاده از داروی انسولین سریع الاثر را به شما توصیه کند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، با پزشک خود صحبت کنید.
https://Pezeshkanesalamat.ir
🟢تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص پزشکان سلامت
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان سلامت مشاوره بگیرید.🟢

 

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.